fredag 22. april 2016

Bedre sent enn aldri


Marit og Nina
Siste dagen i mars hadde vi en liten meningsytring på Facebook om boken Min fetter Ola og meg av Arne Schrøder Kvalvik. Husket litt vel sent at et sammendrag skal legges ut her på bloggen, men sånn er det jo av og til. Det er mye som skjer på et bibliotek, og ikke alt er innafor tidsfristen.

Uansett, her er våre meninger om boken til Arne:

Å lese denne boken var for meg litt rart. Har ikke lest noe i denne sjangeren tidligere, og heller ikke mye med denne skrivemåten. Boken tar opp viktige temaer, samtidig som vi får et innblikk i livet til Ola, et veldig ærlig innblikk. Han legger ikke skjul på mye, og har sterke meninger om livet, fremtiden og funksjonshemmedes muligheter i kombinasjon med HelseNorge.
Skulle jeg si noe negativt om boken vil det være skrivemåten, her er vi i hovedsak "Flue på veggen" under en samtale mellom Arne og Ola, men av og til hopper vi inn i hodet til Arne. Da blir det fort litt forvirrende, hva er tanker og hva er spørsmål til Ola? Ellers en god bok, og ikke minst en sterk historie. Anbefales!
Marit
 
Kan underskrive på at ved å lese denne boken får du et ærlig innblikk i en funksjonshemmedes hverdag. Både forfatteren og Ola legger ikke noe mellom der de gjennom dialogpreget tekst tar oss gjennom oppturer og nedturer for Ola.
Boken tar opp nokså viktige temaer og Ola forteller om hans til tider dårlige møter med Helse Norge (og vi lesere kjenner på hans frustrasjon). Skal jeg pirke borti noe som jeg ikke helt likte med boken må det være måten teksten er bygget opp. Noen ganger måtte jeg tenke meg litt om hvem det var som fortalte historien. Om det var Ola eller forfatteren selv. Dette kan jo skyldes at jeg ikke er den som leser så utrolig mye faglitteratur. Bortsett fra det var det en god bok som jeg gjerne anbefaler videre!
Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar