søndag 31. januar 2016

Samlesing på blogg: Slipp hold av Heidi Sævareid

Lån boken på biblioteket
Årets første bok som skulle leses til "Samlesing på blogg", Eidsvoll biblioteks lesesirkel på nett, var "Slipp hold" av Heidi Sævereid. Boken ble nominert til Bragepris 2015, og handler om Mari og Torger som har vært sammen lenge. Hun vet ennå ikke helt hvor hun har ham. Han er litt for opptatt av hvor han har henne. Hvordan kan Mari komme tilbake til den hun var før. Hvor langt kan hun gå for å sprenge nye grenser? Og går det an å overgi seg til noe uten å gi opp hele seg?


Når jeg plukket opp denne boken ble jeg med en gang trukket inn i historien . Det var noe med hvordan forfatteren presenterte det solide persongalleriet og ikke minst bakteppet til historien som foregår i suspension-miljøet. Boken har relative korte kapitler som drar leseren med i historien hvor vi møter hovedpersonen Mari.

Hele historien drives frem av Mari og hennes søken om å finne ut hvem hun virkelig er. Som person fremstår hun som usikker på seg selv og er fylt av uro, som igjen blusser opp da hennes kontrollerende kjæreste Torger til stadighet prøver å holde henne nede, i form at blant annet spydige kommentarer om både klesstilen hennes og de hun bor sammen i kollektivet.
 "Av og til føler jeg meg som et kaosmenneske, at det altid er med det er noe med, og at jeg kanskje er for åpen, slik at jeg gjør meg sårbar. Jeg har blitt mer lukket enn jeg var før. Forsiktigere. Torger fikk for eksempel vite for mye om meg for fort, han fikk vite ting han senere har grepet fatt i og brukt i mot meg". 
Livet til Mari er ganske "firkantet" inntil August, en kamerat av Oliver (en av de hun bor i kollektivet sammen) presenterer henne for en miljø hvor hun kan være seg selv, og ikke bekymre seg for hva andre mener. Det er suspension miljøet August presenterer henne for og Mari blir saktig trukket inn av ren fascinasjon. Det å bli presentert for både August og suspension miljøet setter i gang en slags positiv forandring i livet til Mari, og vi som lesere kan kjenne på den gleden hun får når hun kan senke skuldrene og være seg selv. Ikke minst det å våge å prøve noe nytt og ikke være redd for å feile. Boken holder et jevnt tempo og det er aldri et kjedelig øyeblikk føler jeg.  Eneste jeg kan pirke litt på er slutten. Jeg føler den var litt for brå og åpen. Det kan jo skyldes at jeg som leser ville vite hva som skjer videre i livet til Mari.

Jeg skal ikke utdype alt for mye om hva som skjer videre tilfelle jeg avslører alt for mye, men kort fortalt er det en bok jeg anbefaler videre! Dette er en roman som lett kan leses av voksne som ungdom.

Forfatter Heidi Sævareid vant  Kulturdepartementets debutantpris for sin forrige ungdomsroman Spranget. "Slipp Hold" er skrevet for unge voksne fra 15 år og oppover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar