fredag 27. november 2015

Samlesing på blogg: Dagboken av Nicholas Sparks

November måned tipper snart over til desember måned i det "Dagboken" av Nicholas Sparks er i fokus for denne månedes samlesing på blogg. Handlingen i boken er satt til Sør.Carolina og det går mot høsten i det bokens hovedperson Noah tar oss med tilbake i midten av 1940-tallet.


"Jeg er ikke spesiell, og det vet jeg. Jeg er en vanlig mann med vanlig meninger, og jeg lever et vanlig liv. Det er ingen monumenter reist i min ære, og navnet mitt vil snart bli glemt. Men jeg har elsket et annet menneske av hele mitt hjerte og i dypet av min sjel. Og for meg har det alltid vært nok."

Boken på sine 185 sider er en lettlest bok du kommer deg enkelt gjennom og den faller inn under "feelgood"- roman kategorien. Selv om selve boken i sin helhet ikke slår kraftig fra seg (etter min mening) så liker jeg enkelte deler og hvordan Sparks legger frem historien.  I boken møter vi som nevnt innledningsvis bokens hovedperson Noah  og da i nåtiden. Han er en gammel mann og er på et eldrehjem med sin kjære Allie.  Historien veksler mellom fortid (rundt 1930-1940 tallet) og frem til nåtid, hvorav det er fortiden det blir viet mest tid på.
Bilde fra filmatiseringen av boken.


Allie har fått diagnosen Alzheimer og i boken er hun hardt rammet. Noah er heller ikke toppform og helsen er sviktende, men uansett er det hans mål å få hans kjære kone Allie tid å huske deres tid sammen i den lille tiden de har igjen sammen. Noah får lokket frem den "gamle" Allie i bruddstykker når han leser fra dagboken har har skrevet i helt siden de møttes. Spesielt liker hun historien om hvordan de fant hverandre igjen etter så mange år fra hverandre. Gnisten som ble tent i tenårene da de møttes har alltid holdt seg vedlike, og når de møtes igjen i etterkrigstiden blusset kjærligheten opp igjen for fullt.

Det er ikke til å skyve under en stol av dette er en roman hvor tema er kjærlighet med stor K og hvor altoppslukende den kan være. Der Sparks kunne gjort historien overflatisk har han gjort noen små grep som gjør at denne historien skiller seg ut litt blant alle de andre. For min egen del var det den unike båndet mellom Noah og Allie som satte spor hos meg som leser. Jeg vil ikke utbrodere alt for mye ettersom jeg ikke vil ødelegge leseopplevelsen for andre. Men er du ute etter å lese en bra, men lettlest feelgood roman trenge du ikke å lete lenge!

Boken er også filmatisert med Ryan Gosling og Rachel McAdams.  Har du både lyst å lese boken og se filmen, har du muligheten til å låne begge deler hos Eidsvoll bibliotek!

 


  • Hva syntes du om boken? 
  • Brukte Nicholas Sparks de 185 sidene godt nok? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar