mandag 14. september 2015

Billedbok av Gaiman.

Tittel: The day I swapped my dad for two goldfish (2004)

http://www.eidsvoll.folkebibl.no/cgi-bin/websok/websok?mode=vt&st=p&publikumskjema=1&hpid=7715&embedded=0&pubsok_txt_0=the%20day%20i%20swapped%20my%20dad%20for%20two%20goldfish
Lån boka på biblioteket
Forfatter: Neil Gaiman

Illustratør: Dave McKean

Jeg plukket opp denne billedboken på grunn av forfatteren, Neil Gaiman, som er en av mine favorittforfattere. Boken er desverre ikke oversatt til norsk, så teksten er som tittelen hinter om, på engelsk.

Mitt første intrykk var at dette var en morsom tittel; lurer på hva som skjedde den dagen noen valgte å byte faren sin for to gullfisk. Det må være noen skikkelig kule gullfisk, siden "jeg"-personen valgte å bytte fort faren sin for dem!

Boka er flott illustrert, og jeg liker at dialogen noen ganger er i snakkebokser, og noen ganger står ved siden av illustrasjonene. Noen ganger er det svart/hvitt tegninger, andre ganger farger, og jeg liker veldig godt hvordan han har illustrert gullfisker på forskjellige måter i bildene. Jeg skal definitivt finne frem til flere av Dave McKean sine bøker!

Handlingen i boka spinner rundt hvordan Neil, som er jeg-personen i tittelen, ender opp med å bytte bort faren sin. Vi blir så med å ser hva han og søsteren må gå gjennom for å få tilbake faren. The Guardian har skrevet en anmeldelse av billedboka, og kaller den "A bittersweet, guffaw-out-loud story from the most distinctive partnership in picture books today."

Det følger også med en CD i boka, der Neil Gaiman selv har lest inn teksten til boka. Jeg satt å hørte på lydboken, mens jeg leste og kikket på bilden. Det var en veldig morsom, og sosial opplevelse. Handlingen er overraskende rampete, i typisk Gaiman stil, og har en lun humor. Jeg likte den kjempegodt, og trakk på smilebåndet flere ganger.

Veninnen min har hørt at dette er en bok som anbefales for fedre, slik at de vet hva de må gjøre for å unngå å bli byttet bort mot to gullfisk. Jeg anbefaler den til alle Gaiman-fans, eller andre som har lyst til å lese en lett, morsom og vakkert illustrert billedbok, eller som vil høre Gaiman lese den for deg.

http://www.eidsvoll.folkebibl.no/cgi-bin/websok/websok?tnr=54353
Lån boken på biblioteket
Gaiman & McKean har tidligere sammarbeidet om samme type billedbok, "Ulvene i veggen". Hvis du likte "The day i swapped my dad for two goldfish", så er nok denne midt i blinken. "Ulvene i veggen" er oversatt av Inger Hagrup, og handler om Lucy som er redd for at det bor ulver i veggen i huset hennes, og hva disse ulvene gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar