The Grand Budapest Hotel - Filmanmeldelse

Lån filmen i biblioteket
The Grand Budapest Hotel.

Reggisør: Wes Andreson.

Aldersgrense: 11. år.

Sjanger: Komedie.

Hotell Budapest er en hyggelig, morsom og lun film om en hotelleier og hans løpegutt og deres reiser rundt i Europa i 1932.

Det første som trakk meg til filmen, var coveret. Jeg er glad i rosa, og en film om en rosa bygning må være midt i blinken for meg, tenkte jeg. Nå handlet ikke filmen særlig mye om den rosa bygningen. Isteden møter vi løpegutten Zero og hotellsjefen Gustave H, som reiser rundt i et Europa i konflikt. Gustave H blir anklaget for et mord han ikke begår. Han forsøker, med hjelp fra Zero, å renvaske seg, noe som tar dem på reise rundt i hele Europa anno 1932. Regissøren peker ut boken "Verden av igår" av Stefan Sweig som en viktig inspirasjonskilde til filmen.

Filmen har fått svært gode anmeldelser. Dagbladet ga den terningskast 5 og skriver at "Det kan føles deilig å drukne i fløyel. I alle fall om det skjer i «Grand Budapest Hotel».".  Filmpolitiet ga den samme terningskast, og skriver at "I The Grand Budapest Hotel er livet en fest, og døden en lek, selv når bakteppet åpenbart er inspirert av et mørkt kapittel av Europas historie.". VG kastet også en 5er på terningen, og sier om filmen "En eventyrlig fortelling som bobler av fantasi og spenning, med Europas turbulente mellomkrigstid som fascinerende bakteppe.".

Det som gjorde filmen så bra synes jeg, er den lune humoren. De absurde situasjonene, som når fire fanger hakker med bittesmå hakker for å rømme fra fengel, eller når det ringes rundt til en rekke forskjellige hoteller for å gi en beskjed. Jeg synes filmen var realistisk, med et par hovedpersoner som var smarte, morsomme og resursfulle, i måten de kom seg ut av situasjoner på. Filmen har en slags fortidsnostalgi, der man ser tilbake på en tidsepoke som har vært, er over, og som det lengtes tilbake til. Det er ikke noe trist over dette, men mer en humoristisk og leken hyllest til hvordan vi ser tilbake på vår egen fortid. Anbefales på det varmeste, til de som liker drama og komedie, både jenter og gutter, unge og gamle.