torsdag 20. august 2015

Grafiske romaner / Tegneserier

Vi har en liten samling grafiske romaner / tegneserier ved inngangen til biblioteket, mellom skrankeområdet og publikumsmaskinene.

Et bilde kan si mer enn tusen ord. Grafiske romaner kombinerer gode fortellinger med vakre illustrasjoner. Jeg synes grafiske romaner tar det beste fra to verdener, og skaper gode fortellinger som er spennende og vakre å lese.

Under finner du et utvalg av mine favoritter på bibliotek. Vi kan også bestille inn grafiske romaner eller tegneserier fra Serieteket på deichmanske bibliotek, som har en kjempestor samling. Bare spør oss om tips i skranken.


Lån Løvene i Bagdad
Løvene i Bagdad av Brian K. Vaughan og Niko Henrichon.

Tegneserie-romanen handler om noen løver fra en dyrehage, som rømmer når Bagdag angripes. Løvene er hovedpersonene, og etter en ganske dramatiske beskrivelse av bombingen og litt bildespill på løvenes konge filmen (den fra disney) er alle dyrene på flukt.

Illustrasjonene er i farger og er kjempevakre, flere av de har samme fargetone på hele sider. Det jeg liker best med denne tegneserie-romanen er illustrasjonene, samtidig som jeg synes den beskriver et viktig tema på en interesant måte.

Bergens tidene gir deg 5 av 6 i sin anmeldelse.


Rabbinerens katt : Paradis på jord av Joann Sfar


Lån Rabbinerens katt
Rabinerens katt er egentlig en løve, og denne grafiske romane er både morsom og litt filosofisk på samme tid. Teksten kan være litt vanskelig å lese. Illustrasjonene er litt grovere, og de ligger som små ark utover siden, med hvit mello
Jeg synes kommunikasjonen mellom løven (og de andre dyrene) og rabbineren er morsomt og godt illustrert og beskrevet. Anbefales for morsom underholdning om livet gennerelt.

Tegneseriepolitiet sier "Sfars skisser av noen tegninger gjør det nesten vanskelig å se hva som foregår til tider, men sammen med den snirklede håndskriften tvinger den leseren ned i et avslappet tempo der man kan reflektere og lene seg tilbake mens man nyter opplevelsen.".

Prosessen av Kafka / Kontellier / Mairowitz

http://www.eidsvoll.folkebibl.no/cgi-bin/websok?tnr=77290
Kafka

Dette er en tilrettelagt fortelling av Prosessen av Franz Kafka. Jeg hadde ikke lest Prosessen i sin originale form, og valgte å starte med denne grafiske romanen fordi jeg tenkte den var mer tilgjengelig enn Kafka kanskje er.

Tegneserieromanen beskriver den dystre fortellingen om Josef K, som en dag arresteres av uforklarlige grunner og tvinges til å kjempe for å forsvare sge i en absurd straffeprosess. Illustrasjonene er i svart-hvitt,  og ganske mørke. Jeg synes illustrasjonene er med på å sette tonen for handlingen, spessielt hvordan Josef K sine tanker illustreres.

Jeg synes den tegneserieromanen var en god inngang til fortellingen i Prosessen, og jeg synes illusjonene gjør det absurde mer håndgripelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar