mandag 3. august 2015

1 porsjo. Kokebok for alene hjemme dager.

Lån boken på biblioteket
På biblioteket har vi massevis av kokebøker. Lær å lage kaker, å grille, å lage supper eller å steke kjøtt.

Kokenboken "1 porsj. God mat til en person" er en samlekokebok, der du lærer deg å gjøre alle disse tingene, men i oppskrifter tilpasset en person. Boken er skrevet av Kristine Lillevik og Guri Neby, med bilder av  Morten Brun og utgitt på Messel forlag.

Boka er delt inn i 20 forskjellige kapitler, noen med navn som "kylling " og "salat" , andre mer med diffuse som "Nattønske", "Morgenstemming" og "Herremåltid". Hvert kapittel har mellom 5 og 10 oppskrifter, og det er bilde for hver eneste oppskrift. Jeg synes bildene ser fristende ut, og de gir en god indikasjon på hva resultatet av oppskriften blir.

Selve oppskriftene er enkle med korte setninger. Ingredienslisten er ganske kort, ofte ikke mer enn 4-5 ingredisenser, noe som jo er kjekt når man er 1 person som lager maten. Jeg gidder i alle fall ikke å stå å skjære opp åtte eller ni forskjellige type grønnsaker når jeg er alene å lager mat, da liker jeg at det går fort og enkelt. Det synes jeg denne kokeboken legger til rette for.

Jeg savner litt mer tips og trik i denne boka. Det er ikke noe informasjon i tillegg til ingredienser, fremgangsmåte og bilde i oppskriftene. Ikke noe tips om hva man kan bruke resten av kjøttdeigen til dagen etter, eller den halve chillien. Det hadde vært kjekt med en tips til morgendagens middag, eller hvilke lunsjrett som kunne laget av restene etter dagens middag, Min erfaringer at når jeg lager mat til meg selv blir det ofte litt rester igjen av råvarer jeg ikke bruker fordi det bare skal brukes en halv papirika eller 100 g kjøttdeig, og da er det jo 300 g igjen i pakken.

Det er heller ikke noe tips til andre typer ingredienser i retten, om en ikke finner eller liker den ingrediensen som står i oppskriften. Ingrediensene brukt i oppskriftene er enkle å få tak i, du får det meste i nærbutikken. I tillegg var bildene skikkelig innbydende, og jeg ble litt sulten av å lese i boken.

Dette er en enkel kokebok å bruke, som gir det tips til rask og god hverdagsmat uten for mange eller fancy ingredienser.

Suppe med nudler og reker

2,5 dl kraft (grønnsak-, fiske eller skalldyrkraft, ev. buljong)
1 paprika
1 vårløk
1/2 chilli
1 nøste eggnudler
ca 1 ss hakket koriander
10-12 reker

Kok nudlene, sett til side. Varm opp kraften. Sjør vårløk og paprika i stimler eller biter. La det hele koke i ca 3 minutter til grønnsakene er møre. Tilsett kokte nudler, reker og korander.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar