onsdag 6. mai 2015

Bli Sint! - Lesesirkel på bloggen

Lån boken på biblioteket
Lesesirkel-boken for bloggen i mai er "Bli sint!" av Stéphane Hessel
Jeg har enda ikke lest boka, og skal i denne første bloggposten skrive litt om fordordene til boken. Håper du får lyst til å komme innom biblioteket å lese boka, og kanskje kommentere på denne posten også.  

"Bli Sint!" er veldig kort, ikke større enn 61 sider, inkludert både forord og etterord. Det er verken en fiksjonsroman eller novelle, men en oppfortdring fra forfatteren, en pamflett, om å handle, om å bli sint. Dagbladet har skrevet en ameldelse som jeg synes var informativ, og forfatteren har i alle fall klart å engasjere Dagbladet-journalisten til å skrive en god anmeldelse.

"Bli Sint!" har 3 forskjellige forord.

Om Hessel -
Det første forordet er en kort biografi om Hessels liv. Jeg ble selv imponert over alt denne franskmannen rakk å være med på! Jeg likte at boken først gir et innblikk i hva Hessel opplevde i løpet av livet sitt, det er morro å bli litt kjent med forfatteren av budskapet i boken. The Guardian, skrev en artikkel i forbindelse med Hessels død for 2 år siden som jeg også syntes var interesant lesing om han.

Din Tid - Anders Heger
Det første forordet om boken er skrevet av Anders Heger, som både er forlegger og forfatter. Han starter med den franske revolusjonens endringer og opplysningstidens ånd, og avslutter forordet med vår tid poltiske klima og hendelsene på Utøya. Jeg synes forordet er passende, og det setter budskapet i boken i et norskt perspektiv.
         "Som den nittifire år gamle Stephane Hessel minner oss om: Kampen for det som er rett tar     aldri slutt. Og den er aldri uviktig"

Tiden påkaller alvoret - Vigdis Hjort
Vigdis Hjort beskriver den skammen hun føler, som innbygger i et av verdens mest priviligert land. Vi som har det så bra, hvorfor skal vi ønske å endre noe, skriver Hjort. Hun peker på at vi burde være flinkere til å bry oss om hverandre. Jeg har jo kjent på noe av det samme selv, når jeg har vært å kjøpt meg lunsj og går forbi en tigger på Oslo sentralstasjon; hvordan kan jeg, som har så mye, la vår å gi til noen som har så lite? Så Hjorts forord traff meg litt der; vi har det så bra at vi ikke orker å ta opp kampen.
  "Det finnes en menneskelig standar hvor hver enkelt av oss hver dag: Enten bygger sivilisasjon eller omvendt: Lar verden gå til grunne. Da er ingenting meningsløst.

Kommenter gjerne dine tanker rundt noe i denne bloggposten, linkene eller ditt intrykk av "Bli Sint!" av Hessel. Hvis du vet om noen andre interesante artikler om tema hadde det vært gøy om du la inn en kommentar med de også.

3 kommentarer:

  1. Kjempefin idè å lage lesesirkel på blogg!!!! Skal låne boka i neste uke.

    SvarSlett
  2. Genial ide med lesesirkel på bloggen!! Jeg er igang med lesinga, men har liksom stoppet opp etter forordene, skal lese videre etterhvert.
    Men det kan jeg si at jeg likte hvordan forordene aktualiserte teksten ved å trekke inn 22 juli, det gjorde teksten liksom nærmere for oss her i Norge, mer aktuell.

    SvarSlett
  3. Det fine med denne utgivelsen er at den i overveiende grad består av kontekstuelt stoff, enten emosjonelt inspirert av Hessels tekst (Hjorth), eller som en mer analytisk tilnærming til den (Hagtvet). Disse tilleggstekstene konkurrerer med Hessels egen om å være den mest relevante/interessante. Hessels ord - som at "[d]en verste av alle holdninger er likegyldigheten" (s. 33), er viktige og føles riktige, tidvis også opplagte. Men fint at tekst og paratekst her kan utfylle hverandre: fra Hessel til Hagtvet til Hjorth... til Ham eller Henne som kanskje er deg???

    Les hele boken fra perm til perm, ikke bare den gamle rebellens egen tekst. Og skriv din egen lille paratekst her i kommentarfeltet!

    SvarSlett