torsdag 23. april 2015

Verdens bokdag på Biblioteket

Idag, 23. april, er det VERDENS BOKDAG.

Her på biblioteket har vi feiret bokdagen med å lese bøker skrevet av lokale forfattere fra Eidsvoll. Vi har valgt å fokusere på forfatterne Hans Petter Laberg og Kjell Ola Dahl.

For å feire verdens bokdag har vi gitt amnesti til lånere med purregebyrer, så alle som kommer inn og låner eller leverer bøker idag får slettet purregebyrene sine. Det blir nok mange lånere glade for :). Så på verdens bokdag er det ingen grunn til å ikke komme på biblioteket og låne en bok å kose seg med i det fine vårværet.

Boka Honey Bunny

Hans Petter er både bibliotekar og ungdomsbokforfatter, og har blandt annet skrevet bøkene "Etter festen " og "HoneyBunny". Barnebokkritikk har skrevet en anmeldelse av "HoneyBunny", og jeg fikk lyst til å lese boka selv, for å gjøre meg opp min egen mening om boka.

Etter å ha lest bare noen sider ble jeg helt dratt inn i handlingen. Fortelleren i boka er Steinar, og leseren blir kjent med HoneyBunny gjennom Steinar. Når jeg begynte å lese boka ble jeg veldig nysgjerrig på hvem HoneyBunny var, og hva Steinar ser i henne. Ønsket om å bli bedre kjent med HoneyBunny var det som gjorde at jeg fortsatte å lese boka. Jeg ville vite hva slags merkelige ting hun får med seg Steinar på.

Kjell Ola Dahl er krimforfatter, og han kommer for å besøke oss på Eidsvoll bibliotek til høsten for å fortelle om bøkene sin. Dahl har blandt annet skrevet boken Lille Tambur. Vi har også Lille Tambur som lydbok for de som liker å høre bøkene. Dagbladet har skrevet en anmeldelse av boken du kan lese her.

Jeg valgte å høre på lydboken denne gangen. Boken er lest av Nils Ole Oftebro, og han er veldig tydelig i uttalen av ordene. Han lever seg inn i dialogen, og roper når noen roper og hvisker når det hviskes. Det synes jeg gjør at boka blir spennende å høre på. I tillegg har Oftebro forskjellig uttale og aksent til de forskjellige karakterene i boken. Det gjør det enkelt å identifisere hvem som snakker i dialogen, og jeg synes karakterene i boken blir mer levende.

Selve handlingen er svært spennende. Boken begynner med en slags prolog, der to mennesker er ved en strand. Deretter hopper handlingen til et helt annet sted, og vi skjønner at det har skjedd noe med i alle fall en av disse personene. Krimplottet drives fremover av behovet for å finne ut hva som har skjedd og hvorfor dette har skjedd med disse personene. Språket er enkelt, men med noen gode metaforer og med en tørr humor som falt i smak hos meg, og som Oftebro formidler på en svært god måte. Anbefales, både som bok og lydbok.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar