fredag 27. mars 2015

Ny plateanmeldelse fra Jan-Erik!

BOB DYLAN - "SHADOWS IN THE NIGHT"

Finn albumet i bibliotekets samling

Bob Dylan har nå i 2015 kommet ut med ei ny plate som heter "Shadows in the night". Denne gangen har ikke Bob Dylan selv laget tekstene og melodiene. Låtene er isteden laget av Frank Sinatra, Irving Berlin, Oscar Hammerstein og andre jazz- og storbandartister, som Bob Dylan tolker. Altså den tidlige amerikanske populærmusikken, det vi i dag kaller «standarder», før rocken ble populær. Det som er veldig spesielt er at Frank Sinatra har spilt alle disse låtene selv på konserter og plater. Men Bob Dylan har omarrangert dem, og spiller dem i country versjoner. Her hører vi bare steelgitar, trommer, gitarer, bass og vokal, og svake blåsere på et par av låtene.Og det låter faktisk helt fantastisk og vakkert. Men selv om Sinatra har sunget alle disse låtene, så sier Bob Dylan at det ikke er noen Frank Sinatra hyllest plate som han har laget, men en hyllest til disse låtene.

Platen åpner med låta "I'm a fool to want you", komponert av herrene Frank Sinatra, Jack Wolf og Joel Herron. Vakrere kan vel ikke ei plate starte. Her i denne rolige låta synger Bob Dylan virkelig flott. Platen fortsetter med ei like rolig låt, og en av de fineste låtene på plata, som heter "The night we called it a day". Låt nummer fire på platen er kanskje den fineste av dem alle. Det er låta "Autumn leaves". Her får ihvertfall jeg gåsehud når jeg hører Bob Dylan fremfører låta. Her synger han virkelig med følelse, og musikerne ligger behagelig dempet i bakgrunnen. Platen består av ti låter, og den avsluttes med låta "That lucky old sun". Låta åpner med svak blås for så å fortsette i vakker country. Sangen handler om alt slitet i livet og om drømmer. Ei vakker og fin avslutningslåt av Bob Dylan som virkelig har lang livserfaring.

Dette er ei plate som mange burde høre på. Særlig de som liker Bob Dylan, de som liker country og de som har hørt disse låtene i storbandversjoner med Frank Sinatra. For det er virkelig ei fin og vakker plate. Og Bob Dylan synger veldig bra her. Det er som han "forkynner" sangene til oss. Og alle musikerne som er med er dyktige.

Beste sangene på ei meget fin plate synes jeg er "The night we called it a day" og "Autumn leaves". Men de andre låtene er ikke dårlige de heller, men disse to synes jeg er de aller beste på denne platen. Dette er ei plate man kan høre på ofte og kose seg lenge med. Enten man sitter inne foran peisen en kjørlig kveld, eller lytter til ute i sommernatten.

Hør denne platen, og du vil garantert ikke angre. God fornøyelse.

AV:  JAN-ERIK NOSSUM