tirsdag 3. mars 2015

Ny plateanmeldelse fra Jan-Erik!

THE ALLER VÆRSTE - "MATERIALTRETTHET"
Finn albumet i bibliotekets samling

Nå skal jeg skrive om ei plate her som er en stor klasiker i norsk rock. Det er plata "Materialtretthet" med bergensgruppa The Aller Værste. Plata "Materialtretthet" kom ut i 1980, men er blitt utgitt igjen i 2007. Da både på cd-plate og LP vinyl-plate. Da plata kom ut vakte den stor oppsikt, ikke bare for at den har norske tekster, men på grunn av stilen som bandet spilte. For plata regnes som en av de første såkalte ny-veiv platene fra ei norsk gruppe. I Norge ble det kalt Ny-Veiv, men det kommer egentlig av det engelske ordet New Wave. En stil som engelske grupper som f.eks. Clash og Police spilte. Så gruppene Clash og Police var med å påvirke stilen til The Aller Værste. Plata vakte også stor oppsikt for at den var lang. Hele 17 låter er det på plata, og den varer i over 50 minutter. Noe som var langt i sin tid, da platene på den tiden hadde kun mellom 10 og 12 spor på platene sine, og som regel varte rundt 30 - 35 minutter på den tiden. The Aller Værste forkortet navnet sitt bare til TAV på plakater og noen plater.

"Materialtretthet" låter fremdeles friskt og fint den dag i dag. Plata er bra produsert, og både tekster og alle instrumentene låter utrolig bra og høres godt i lydbildet. Mange av låtene har typiske disco-bassganger, som gjør at flere av låtene er veldig dansbare. Av låter på platen vil jeg gjerne fremheve tittellåta "Materialtretthet" med sin fengende rytme og med en bra tekst. En annen låt "Oppvekst" som har en fin melodi, bra rytme og en veldig fin tekst om å vokse opp. Også ei låt på plata som heter "Må ha deg" er kjempebra. Denne låta husker jeg ble spilt en del på radio da den kom ut. Denne låta har også  en knallgod rytme. En blanding av Ska og Reggae. I denne låta er det bass og orgel som nesten styrer hele låta, med en fin og klar vokal. Også ei låt som heter "Bare en vanlig fyr" er ei bra låt.

Musikerne i The Aller Værste er ikke verdens beste musikere, men hva gjør vel det. Det de holder på med gjør de enkelt men bra. Gruppa ble ledet av Sverre Knudsen, som senere har vært med i flere norske grupper, og som også har jobbet som tekstforfatter. Han spilte bass, og litt orgel, og var vokalist i gruppa.

Man kan si at The Aller Værste var en forløper til grupper som Raga Rockers, Jokke og Valentinerne og Dum Dum Boys, i stilen de spilte og tekstene som de hadde.

Som sagt er dette ei plate som låter friskt, og som kan lyttes til og danses til. Denne platen burde mange lytte til, særlig hvis du liker grupper som jeg har nevnt over her. Kanskje ei typisk vorspielplate, men kan godt lyttes til også. Lån øret til denne platen og hør en klasiker. Helt til slutt vil jeg bare nevne litt om coveret på platen. Også det ble historisk. Det er bilde av ei dame som svømmer i et hav med bølger. Det er det samme bildet som man finner på esken til Brynhilds saltpastiller, som var på 70-tallet. Men også de pastillene med det samme bildet har kommet på markedet igjen. Men kos deg med platen. God fornøyelse.

AV: JAN-ERIK NOSSUM.