onsdag 11. februar 2015

Cesar Vallejo

César Vallejo, født 16.mars 1892, død 15.april 1938, var en peruansk dikter, dramatiker og journalist. I løpet av livet publiserte han bare tre diktsamlinger, men han er likevel kjent som en av de store litterære innovatørene fra det forrige århundre.

På norsk finnes en gjendiktning av samlingen Poemas Humanos, utgitt posthumt av hans enke i 1939. Gjendiktningen er gjort av Inger Elisabeth Hansen og utgitt på Aschehoug i 2007. En samling av dikt som også inkluderer dikt fra andre utgivelser ble utgitt av Gyldendal i 1978, under tittelen Spania, ta denne kalk fra meg – og andre dikt. Disse er gjendiktet av Terje Johanssen.
Vallejo's dikt, utvalgt til prosjektet "Kløyvd Peosi" kan du lese nedenfor.


30. oktober 1937

Hva er det med meg, som pisker meg med linja
og tror at punktumet traver etter meg?

Hva er det med meg, som har lagt
et egg på mine skuldre og ikke en kappe?

Hva er det, siden jeg lever?
Hva er det, siden jeg dør?

Hva er det med meg, som har øyne?
Hva er det med meg, som har sjel?

Hva er det med meg, som avslutter i meg min neste
og begynner å blåse opp vinden i mitt kinn?

Hva er det, siden jeg teller mine to tårer
Hulker jord og henger horisonten?

Hva er det, siden jeg gråter over ikke å kunne gråte
og ler av det lille jeg har ledd?

Hva er det med meg, som verken lever eller dør?

César Vallejo
Gjendiktet av Inger Elisabeth Hansen
Hentet fra «Verden finnes ikke på kartet», Forlaget Oktober, 2010
Gjengitt med tillatelse fra Forlaget Oktober

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar