fredag 4. april 2014

Plateanmeldelse: Grethe Kausland - Jazz My Way

Finn plata i vår katalog

GRETHE KAUSLAND - "JAZZ MY WAY"

Nå skal jeg anmelde ei plate som kom ut i 2008, og er med Grethe Kausland. Plata heter "Jazz my way", og er som tittelen sier ei jazz-plate. Plata kom ut etter Grethe Kauslands død. Hun døde dessverre så altfor tidlig. Hun døde i 2007. Det er forskjellige musikere med på låtene, og på noen av låtene er den kjente musikeren Georie Fame med på vokal og orgel. Grethe Kausland har i alle år drevet med forskjellige ting og forskjellige musikalske stilarter. Hun har sunget barnesanger, spilt i filmer, vært revyartist sammen med Dizzie Tunes, sunget pop og sunget jazz.

Denne platen her består av 12 fine og varierte jazz-låter. Plata åpner med den fine låta "There ought to be a moonlight saving time". Men platas høydepunkt, synes jeg, er låt nummer tre som heter "I'm in the mood for love". Det er ei låt som mange artister har spilt inn. Grethe kausland gjør her en kjempefin versjon av låta. Andre låter som jeg synes er bra på plata er "Sweet Geordie Fame", "It could happen to you" og avslutningslåta "Once upon a summertime". Plata består av både swingende jazzlåter, og rolig fine jazzlåter. Dette er ei plate man både kan sitte å lytte til, og å bare slappe av til. Stemmen til Grethe Kausland passer som hånd i hanske til disse jazzlåtene. Mannen til Grethe, som heter Hallvar Kausland er også med på gitar på noen av låtene på denne plata. Også pianist Per Huseby er med på noen av låtene.

Produksjonen er veldig bra, og lyden er klar og fin. Mine favoritter på denne plata er "I'm in love for love" og "Once upon a summertime". Men som sagt, de andre låtene er også veldig bra og fine.

Dette er ei plate jeg synes mange burde høre på. Hør den noen ganger og du vil høre den igjen og igjen. Tro meg. God fornøyelse.

AV: JAN-ERIK NOSSUM.