torsdag 5. desember 2013

Plateanmeldelse

GREASY GRAVY - "SATURDAY NITE LIVE"

Platen jeg skal anmelde nå er ifra 2007. Altså en 6 år gammel plate. Det er en plate som heter "Saturday nite live" , med den norske bluesgruppa Greasy Gravy. Det er, som man kanskje forstår av tittelen, en live plate. Den er tatt opp under en konsert på Lillestrøm kulturpub i 2007. Platen består av 12 låter, og ikke en eneste låt er dårlig. Lyden er tett og fin på alle låtene. Og plata er veldig bra produsert. Instrumentene høres godt, og vokalen er tydelig og fin. Gruppa har med seg ei blåserekke også. Publikum er lagt langt tilbake på platen, og de virker derfor ikke forstyrrende i det hele tatt.

Plata åpner friskt med ei låt som heter "Ain't gonna be the first to cry". Ei skikkelig fin soulblues- låt, med bra driv og trøkk. Låt åtte på plata, som heter "Somebody", er min personlige favoritt. Ei knalltøff bluesrock låt som det virkelig swinger av, og med en gitarsolo som det lukter svidd av. Og B-3 orgelet krydrer det hele med fin-fine akkorder og melodilinjer.

Musikerne på platen er skikkelig samkjørte, og de er alle kjempegode på sine instrumenter. Men så er det ikke hvem som helst som er medlemmer i gruppa heller da. Her finner vi folk som har vært innom det meste av rock- og bluesgrupper i Norge. Grupper som Notodden Bluesband, Vidar Busk sine grupper, Vazelina Bilopphøggers og flere.

Medlemmene i Greasy Gravy er: Rune Endal-Bass, kor.   Espen Liland-Gitar, kor.   Tom Erik Holmlund-Vokal.   Iver O. Erstad-Hammond B-3 orgel, piano, kor.   Jon Reidar Furulund-Trommer.   Kasper Skullerud Værnes-Tenor sax, Baryton sax.   Thomas Pettersen-Trompet. Espen Reinertsen-Tenor sax.

Hvis du liker blues og bluesrock, så må du bare høre denne platen. Det swinger til tusen, og du blir ikke lei denne platen og disse låtene. Garantert. Du vil finne mange former innen bluesen her på disse 12 låtene. Og det er ei plate du virkelig kan kose deg med, samt at den også kan virke som et vorspielalbum. Lån øret til denne. Du vil ikke angre. God fornøyelse.

Av:  JAN-ERIK NOSSUM.