tirsdag 30. juli 2013

En bok om et sterkt vennskap på vennskapsdagen


Forfatter: Lindboe, Karin Kinge.
Forlag: Aschehoug, 2004.

Jeg står i rommet mitt i annen etasje, foran vinduet med de hvite gardinene, og tenker på Stella. Novemberregnet spruter mot asfalten og presser frem bilder av solvarme, dovne dager og smaken av lunken cola mot leppene. Og oss to. Alltid oss to, Stella og jeg.

Slik begynner boka «Stella» av Kari Kinge Lindboe. Historien om Benny og hennes beste venninne Stella, og om når Stella får kreft.
Men boka handler ikke først og fremst om sykdommen, den handler om vennskapet mellom Stella og Benny.
Det er her «Stella» skiller seg fra mange andre bøker om vennskap. Her er vennskapet så intenst og altoppslukende at det nærmer seg liv og død.

Benny bor sammen med sin morfar, Torvald, etter at moren dro til India for å finne seg selv, og de har et nært og fint forhold. Men for Benny er Stella den viktigste, og når hun blir syk, er det like før verden raser sammen.
«Stella» er en bok som tør å skrive om de store og vanskelige følelsene, om den bunnløse sorgen. Språket er poetisk, det er vart og fryktløst.
Det er en bok som kan gi voksne menn (navn skal ikke nevnes) tårer i øynene når slutten kommer.
Hver gang noen vil ha den tristeste boka i biblioteket, finner jeg den fram. Det er viktig for meg at så mange som mulig skal lese den.
Det er en bok som, når den er ferdig ikke trenger noen fortsettelse.

Men det fikk den.
I 2011 kom «Etterpå varer så lenge». Det er en god bok. Den er sterk og modig.
Men den er ikke «Stella».

Av Hans Petter Laberg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar